Välkommen



Jag heter Annelie Friman Sandberg och jag skapade den här bloggen för att familj och släkt, och kanske även andra intresserade, skulle kunna ta del av min släktforskning på ett enkelt sätt.

Släktforskning är en lätt beroendeframkallande hobby! Det är ett spännande detektivarbete att leta spår i arkiven och det som är så häftigt är att det aldrig tar slut. Det finns alltid mer att hitta!

Den vanligaste frågan jag får om min släktforskning är hur långt tillbaka i tiden jag har kommit. Många tror att det handlar om att samla namn och årtal, men för mig är släktforskningen så mycket mer. Jag är nyfiken på vilka mina anor verkligen var, hur de kunde livnära sig och varför de flyttade mellan olika platser. Jag funderar på hur deras vardag såg ut och hur tiden de levde i påverkade dem. I arkiven hittar jag ledtrådar som ger mig en liten inblick i mina anors liv och hur omständigheterna och de val de gjorde ledde fram till den punkt i tiden när jag blev till.

Så länge jag kan minnas har jag tyckt om berättelser, och särskilt berättelser om människors liv förr. I den här bloggen ska jag försöka skriva ner berättelserna om mina anors liv och beskriva hur min släktforskning går till. Välkommen till min släktforskarvärld!