Släktforskardagarna 2021

Nu till helgen den 11-12 september är det äntligen dags för årets släktforskardagar!


Släktforskardagarna är årets stora evenemang för alla som är intresserade av släktforskning! I år blir mässan digital och mycket är öppet för alla, även utan biljett! Jag har redan varit inne och smygtittat lite på utställningen. Där kan man hitta länkar, tips och erbjudanden. I år finns också ett bloggrum där min blogg finns med! Föreläsningarna som erbjuds brukar var intressanta och vill man titta på dem kan man köpa biljett för en billig peng. Själv kommer jag förstås att sitta klistrad framför datorn!
Länk till Släktforskardagarna 2021

För mig blir släktforskardagarna lite av en nystart. Jag har tagit en paus i släktforskningen under några månader och ägnat mig mer åt uteliv, utflykter och annat som hör sommaren till. Men nu är det dags att sammanfatta vad som hänt i min lilla släktforskarvärld det senaste året och vad jag planerar framåt.

För drygt ett år sen startade jag den här bloggen för att familj, släkt och andra intresserade på ett enkelt sätt skulle kunna ta del av min släktforskning. I ärlighetens namn trodde jag väl att det var några få som skulle hitta den, men så här långt har bloggen drygt 20 000 visningar! De tre mest lästa inläggen har varit: (Klicka på länkarna för att komma till inläggen!)


När jag började blogga tänkte jag att jag bara skulle skriva ner det jag redan hade hittat, men efterhand som jag skrev upptäckte jag hela tiden att jag ville veta mer. I släktforskningen finns det alltid mer att hitta! Och genom att skriva bloggen har jag hittat massor av ny och spännande information när jag har letat mer i arkiven, sökt information om platser och händelser, tagit kontakt med hembygdsföreningar och därigenom byggt broar till svunna tider, platser och människor både nu och då, precis som i årets tema för släktforskardagarna.  

Parallellt med bloggandet har jag också jobbat med ett "litet" projekt att hitta alla min bryllingar. Det blev mycket större än jag hade förväntat mig och jag fick en rejäl överraskning när jag upptäckte att grannfrun i huset där jag växte upp var min pappas nästkusin/syssling!


Under året har jag också gjort ett DNA-test hos Ancestry och i samband med det köpte jag ett abonnemang hos dem för att kunna leta efter de släktingar som "försvann" till Amerika för mer än 100 år sedan. Det var helt nytt för mig att leta i amerikanska arkiv och det fanns massor av spännande att hitta. Men jag är långt ifrån expert på området och under släktforskardagarna har jag tänkt lyssna på en föreläsning om emigranter. 


Givetvis har det också blivit några utflykter i släktforskningens tecken. Jag har rest till Loshult i Göingebygden, Stockaryd på Småländska Höglandet och Åhus på Skånes östkust där jag både har hittat mer information och fått en glimt av mina anors liv för flera hundra år sedan. Det är verkligen en speciell känsla att vara på en plats där man vet att anorna levde sina liv. Förhoppningsvis kommer det att bli fler givande utflykter under det kommande året.


Nu när jag drar igång min släktforskning igen är planen att påbörja tre olika projekt. Jag kommer att forska lite mer om mina barns släkt på deras pappas sida. Så håll utkik här på bloggen i höst efter släktberättelser från Nordvästra Skåne! Jag kommer också att titta lite mer på DNA i släktforskningen. Det ramlar hela tiden in nya matcher och jag vill så klart veta hur jag är släkt med dessa, om de kan bekräfta att den släktforskning jag har gjort stämmer, eller om det kanske till och med visar sig att det som står i arkiven inte stämmer! Man vet aldrig vad man kan upptäcka! Till sist behöver jag också ägna mig åt att dokumentera min senaste släktforskning ordentligt. Just nu ligger anteckningar och dokumentkopior spridda lite här och var... Så lite senare i vinter kommer det kanske tips om både DNA i släktforskningen och kring hur man kan dokumentera sin forskning på ett bra sätt.

Jag har också fått önskemål om att skriva om något riktigt gammalt, så något sådan ska jag också försöka gräva upp och skriva om framöver!



Kommentarer