Ett föredrag om släktforskningens hemligheter

I vintras blev jag kontaktad av Rönnekyrkan, Ängelholms Ekumeniska församling som undrade om jag kunde tänka mig att hålla ett föredrag i samband med någon av deras trivselträffar under våren och nu i veckan var det äntligen dags.

Trots att många säkert valde att stanna ute i den härliga vårsolen dök det upp runt 35 personer för att lyssna på föredraget. Under tiden de anlände spelade jag lite musik från "förr i tiden" så som tex "Barndomshemmet" med Harry Brandelius och "Min soldat" med Ulla Billquist. 

Mitt mål med föredraget var att försöka inspirera både den som inte alls sysslat med släktforskning förut, likväl som jag hoppades på att kunna ge något nytt tips även till den som släktforskat ett tag. Här kommer en kort sammanfattning av det jag pratade om: 

Jag inledde med att berätta lite om vad släktforskning betyder för mig. 

Visst är det roligt när man kommer riktigt långt tillbaka i släktträdets grenverk och varje släktforskare har så klart sina egna mål, men för mig handlar inte släktforskningen primärt om att samla namn och datum utan ta reda på mer om mina anors liv!



Efter den inledande presentationen sjöng jag och spelade en liten sång som handlar om släktforskning som jag hade översatt till svenska.

Jag vill höra
Om de som kom före
Berättelsen om deras liv
Jag känner dem nära
De gamla de kära
Så långe jag minns finns de kvar

Att söka familjens historia
Att bygga var gren i mitt växande träd
Gör min koppling så stark
Till de som gått bort
Deras historia är min!


Sen var det dags för en resa i tiden! Till ljudet av ett dånande flygplan, ett gammal ånglok och klappret från hästhovar reste vi tillsammans i "tidsmaskinen" tillbaka till 1600-talet. Jag tog med åhörarna till  det gamla Östdanmark, till Loshults socken i Skåne. Där fick de träffa min ana Jon Niklasson Geet som levde under hela 1600-talet i byn Karhult. 

Under Jon Geets liv inträffade det många spännande händelser. Jag visade exempel på vad jag hittat om honom och i kyrkböckerna och jag tipsade om hur intressant det kan bli när man sätter in anorna i deras historiska sammanhang. 

Loshult CI:2 (1690-1738) s 215

Jag varnade för olika typer av andrahands källor som förekommer på internet, att man ska vara försiktig med att kopiera andras uppgifter och förklarade att grunden i släktforskningen är att läsa i kyrkböcker. Jag visade hur jag har hittat information om några av mina anor både i kyrkböckerna och i andra typer av arkiv som bouppteckningar eller militära mönsterrullor. Jag tipsade om källor som kan vara till nytta när man kör fast i släktforskningen och beskrev några av de familjer i min släktforskning som gäckat mig under många år och hur jag tillslut har lyckats komma vidare och lösa en del av gåtorna kring dem. 

Jag pratade lite om livet förr och kom in på hur kunskap om dåtidens sedvänjor, trosuppfattningar och regler kan underlätta när man försöker tolka den information man hittar i olika arkiv. 

Husförhörsböckerna kan ge mycket värdefull information för den som släktforskar

Under föredraget berättade jag också en av de historier jag har skrivit om här på bloggen som handlar om några släktingar som råkade ut för en tragisk brand "Han gick i döden för sitt barn". Jag beskrev hur jag bland annat hade hittat information i gamla tidningsartiklar för att kunna skriva ner berättelsen och hur jag tillslut fick hjälp av min egen blogg för att hitta de sista pusselbitarna till berättelsen. 

Numera är DNA-tester ett viktigt inslag i släktforskningen och självklart pratade jag lite om de olika testföretagen och vad testresultatet egentligen visar. Jag berättade också den fantastiska historien om hur "Mitt DNA blev lösningen på gåtan" när en adopterad kvinna sökte sin biologiska familj. 


Jag tycker det är roligt att kunna dela med mig av det jag har lärt mig om släktforskning genom åren och hoppas att jag kunde förmedla hur fantastiskt kul det är att släktforska och som vanligt avslutade jag med orden "Det finns alltid mer att hitta".




Kommentarer