Genvägen till Tyskland

En släktgåta som har funnits med mig ända sen jag började släktforska är mysteriet kring vem som var min farmors morfars okände far. I släkten har det pratats om att han kanske kunde vara dansk eller tysk och att han kanske dog i något krig. I kyrkböckerna fanns det inte mycket uppgifter, förutom ett namn som möjligen hänvisade till denne okände man.

Farmors morfar Christian Vilhelm Detlof Henningsson var född den 12 november 1869 som oäkta son till pigan Elna Jönsdotter i Höör. Elna hade vistats i Danmark ett par år och återvände hem till sin mor och styvfar i Höör i samband med sonens födelse. I födelseboken står endast modern Elnas namn och en notering om att barnet var fött oäkta. Elna Jönsdotter var alltså inte gift med mannen som var far till hennes barn, men eftersom hon arbetade i Danmark när barnet blev till, ligger det nära till hands att gissa att barnafadern var någon hon träffade i Danmark och att han kanske var dansk. 

I husförhörsböckerna fanns det dock två ledtrådar till den okändes identitet. Den första är en notering vid Elnas namn i husförhörsboken för Höör 1869-1874 under "frägd och enskilda anteckningar", där det står "Tunnbindargesell Christian Philipp Henningsson i Storheddinge i Köpenhamn". Den andra ledtråden är att sonen Vilhelm så småningom fick efternamnet Henningsson. På den här tiden fanns det oftast inte något efternamn antecknat för barn förrän de var så stora att de flyttade hemifrån, och namnet Henningsson förekom första gången när Vilhelm var omkring 18 år i husförhörsboken för Höör 1887-1889. 

Vilhelm Henningsson
Eftersom Vilhelm fick namnet Henningsson som vuxen har jag antagit att Christian Philip Henningsson är namnet på Vilhelms far och att denna man arbetade som tunnbindargesäll och befann sig i Store Heddinge några mil söder om Köpenhamn omkring vintern 1869 när Vilhelm blev till. Om denne Christian Philip var dansk är det rimligt att anta att han använde den danska namnformen Henningsen. Han kan givetvis också ha varit svensk, och precis som Elna rest över till Danmark för att arbeta. 

Elna Jönsdotter fick sedan ytterligare fyra barn som föddes utom äktenskap och utan någon anteckning om vem som var deras far i födelseböckerna. Det var två söner som dog i späd ålder och två döttrar som växte upp och båda antog efternamnet Henningsson som vuxna. 

Under åren har jag varit i kontakt med släktingar som liksom jag är ättlingar till Vilhelm Henningsson. Någon hade hört berättas att Vilhelms far var tysk och att Elna fick någon slags pension från Tyskland eftersom mannen som var Vilhelms far hade dött i något krig. Någon hade en uppgift om att fadern hade dött i Alsace 1871 och i så fall är det rimligt att anta att han stupade i fransk-tyska kriget som utkämpades1870-1871. 

Under årens lopp har jag letat i svenska och danska kyrkböcker och register och försökt hitta en man vid namn Christian Philip Henningsson eller Henningsen, men mitt sökande har inte lett till någon framgång. Jag hittade en dansk man med namnet Christian Philip Henningsen som var i rätt ålder och levde på Bornholm som fyrmästare, men förutom namnet var det inget annat som pekade mot att han skulle kunna vara min okände farmors morfars far.

Där tog sökandet efter den okände fadern stopp fram till för något år sedan när jag testade mitt DNA på Ancestry och fick en match med en äldre amerikansk kvinna från Alaska. Det som gjorde mig nyfiken på just den här matchen var att namnet Detlef Henningsen förekom flera gånger i hennes släktträd. Namnet Detlef eller Detlof har aldrig varit särskilt vanligt i Sverige, men min farmors morfar hette Christian Vilhelm Detlof Henningsson och en av hans söner fick namnet Detlef Leonard Henningsson.

Jag skrev till den amerikanska kvinnan som matchade mig på Ancestry och frågade vad hon visste om släktgrenen Henningsen. Hon svarade att det mest var hennes bror som hade släktforskat och att hon själv inte visste så mycket om just den sidan av hennes släkt. Hennes släktträd som fanns på Ancestry var dock gediget och jag kunde se att hon inte hade något Skandinaviskt påbrå, men att den släktgren som innehöll flera Detlef Henningsen gick tillbaka till Tyskland. I min egen släktforskning hade jag inte hittat några anor utanför Skandinavien, men om ryktet i släktet stämde att farmors morfars okände far kanske var tysk så skulle det förstås inte vara omöjligt att min genetiska koppling till den amerikanska kvinnan fanns i Tyskland.

Enligt den amerikanska kvinnans släktträd skulle hennes ana Peter Henningsen ha utvandrat från Schleswig-Holstein i nuvarande Tyskland under 1880-talet. Om denne Peter Henningsen möjligen kunde vara släkt med den Christian Philip Henningsen jag sökte skulle det geografiska ursprunget kunna förklara förvirringen kring om han hade varit dansk eller tysk. Om Christian Philip Henningsen kom från Schleswig-Holstein måste han ha varit född när området var under danskt styre, men när sonen Vilhelm blev till 1869 hade området blivit tyskt. Kanske Christian Philip Henningsen kom från en dansktalande familj i Schleswig?

Schleswig-Holstein
Schleswig-Holstein har en brokig historia och sedan länge har där funnits en blandad dansk och tysk befolkning. Sønderjylland eller Slesvig var ursprungligen ett danskt län och en del av det danska riket medan Holstein var ett tyskt län. 1773 förenades Schleswig-Holstein i personalunion med Danmark då kung Christian VII blev hertig i de båda länen. Trots att området var under danskt styre spred det tyska språket sig norrut och i mitten av 1800-talet bildades nationalistiska rörelser i området. De tyska invånarna gjorde uppror och krävde frigörelse från Danmark vilket ledde till flera krig som slutade med att Danmark fick avträda Schleswig-Holstein till Preussen och Österrike 1864. 

Jag undersökte den amerikanska matchens släktträd och letade efter släktingar till Peter Henningsen med hjälp av de källor som finns digitalt på Ancestry, men jag kunde inte hitta någon Christian Philip Henningsen och gåtan fick ännu en gång vila fram till helt nyligen då jag bestämde mig för att göra ett nytt försök. 

Det är inte helt enkelt att släktforska i USA och jag upptäckte snart att det var något som inte stämde i den amerikanska matchens släktträd. Det verkade finnas två Peter Henningsen som hade utvandrat från Schleswig-Holstein vid samma tid och uppgifter rörande dessa båda personer var sammanblandade i matchens släktträd. Det tog mig ett bra tag att reda ut, och det var nära att jag gav upp då jag förstod att uppgifterna i matchens släktträd följde "fel" Peter Henningsen bakåt i tiden och att det därmed inte fanns någon koppling mellan henne och de Detlef Henningsen hon hade i sitt släktträd. 

Trots detta bakslag bestämde jag mig för att fortsätta att gräva i mysteriet. Jag lyckades hitta uppgifter om att den rätta Peter Henningsen hade utvandrat från Sieseby i Schleswig 1887. Året därefter gifte han sig i Detroit med en tysk kvinna som hette Louise Kestner. I vigselregistret fanns uppgifter om att Peter Henningsen var född 1862 i Tyskland och att hans föräldrar hette Detloff Henningsen och Dorothea Heide. Nu började det bli spännande igen! 

På Ancestry finns ett register över folkräkningar från Schleswig-Holstein 1769-1860 och för året 1860 kunde jag hitta familjen Henningsen i Sieseby bestående av "Hausvater" Detlev Henningsen 51 år, Frau Dorothea Henningsen 40 år och deras barn Friedrich 14 år, Christian 11 år, Jürgen 9 år, Caroline 6 år, Carl 4 år och Ida 1 år. Någon Peter fanns dock inte bland barnen, men eftersom han skulle varit född omkring 1862, kanske han ännu inte var född när registret upprättades 1860. Något senare register fanns inte, förmodligen eftersom området inte längre var danskt vid nästa folkräkning 1865. Ett av barnen i familjen hette Christian och var 11 år 1860. Han bör alltså ha varit född 1849 och om han skulle vara den Christian Phillip jag sökte så skulle han ha varit 20 år 1869 när min farmors morfar Vilhelm Henningsson föddes. Men att en familj i Tyskland råkade ha ett barn med namnet Christian kändes förstås alldeles för osäkert för att kunna dra några egentliga slutsatser. Jag kunde inte komma längre med hjälp av Ancestry, så hur skulle jag gå vidare?

Jag tog hjälp av gruppen "German Genealogy" där någon tipsade om ARCHION, en tysk sida med avfotograferade kyrkböcker från lutheranska församlingar. Jag fick också hjälp att hitta, tolka och förstå dopnotiserna för syskonen Peter Heinrich Henningsen född 23 april 1862 och Christian Philip Henningsen född 4 maj 1849 i Bienbeck, Sieseby. Nu började det verkligen kännas som om det brändes! Peter Henningsen som utvandrande från Schleswig till Amerika 1887 och hade en ättling i Alaska vars DNA jag matchade hade alltså en bror med namnet Christian Philip Henningsen som dessutom var i rätt ålder för att kunna vara far till min farmors morfar Vilhelm Henningsson. 

Dopnotisen för Christian Philip Henningsen från Sieseby Taufen 1849 (Archion.de)

Jag köpte ett abonnemang på Archion och fortsatte att forska på egen hand. Jag lärde mig hur de tyska böckerna var uppbyggda och lärde mig ord som tauf (dop), bestattungen (begravningar) och trauungen (vigslar). Det var spännande och kul att utforska ett helt nytt område i släktforskningen och jag lyckades hitta föräldrar, mor- och farföräldrarna till Detlef Henningsen och Dorothea Heide som alla kom från halvön Svansø eller Schwansen i Schleswig. I området pratades dialekten Angeldansk ända in på 1900-talet. 

Framåt i tiden kunde jag se att Christian Philip Henningsen konfirmerades 1865 och att han deltog i nattvarden i Sieseby fram till 1868. 10 år senare, den 27 januari 1878 gifte han sig med Margareta Sophia Christina Jasper. Vid vigseln hade Christian Philip Henningsen titeln "Der Böttcher", vilket betyder tunnbindare på tyska! Ännu en detalj som pekade i rätt riktning! I husförhörslängden för Höör fanns ju anteckningen "Tunnbindargesell Christian Philipp Henningsson".

Nu hade jag alltså hittat en person med rätt namn, Christian Philip Henningsen, som var i rimlig ålder, när min farmor morfar Vilhelm Henningsen blev till och dessutom hade han rätt yrke, tunnbindare. Hans ursprung från Schleswig skulle kunna förklara släktens förvirring kring om han var dansk eller tysk. Trots detta kändes det ännu lite osäkert att lägga till denne Christian Philip Henningsen i mitt släktträd och jag fortsatte mitt sökande för att hitta någon mer pusselbit. 

Den här gången tittade jag åter igen på DNA-matcherna på Ancestry och kunde se att både jag och den äldre amerikanska kvinnan från Alaska matchade ytterligare en yngre amerikansk kvinna. Denna match hade bara ett litet släktträd, men med hjälp av Ancestry's tipsfunktioner kunde jag ändå leta mig tillbaka i hennes släkt till år 1900 där jag hittade änkan Ida Voigt som då levde tillsammans med sina barn i Detroit. I folkräkningsregistret fanns information om att Ida Voigt var född i Tyskland och hade kommit till Amerika 1882. Kunde denna Ida möjligen ha någon koppling till familjen Henningsen i Schleswig? 

Jag gick tillbaka till Archion där jag efter en del letande hittade Christian Philip Henningsens syster Ida Josephine Henriette Henningsen, född 21 maj 1859 i Bienbeck, Sieseby och vigd 1879 med Vilhelm Detlef Christian Voigt. Bingo!

Med två separata DNA-matcher vars släktlinjer båda gick tillbaka till samma familj i Sieseby började jag känna mig allt mer säker på att jag hade hittat rätt och att Christian Philip Henningsen från Sieseby i Schleswig faktiskt var far till min farmors morfar Vilhelm Henningsson. Familjen Henningsen i Tyskland var den enda gemensamma nämnaren för de andra två matcherna, och det skulle kännas som en orimlig slump om inte den genetiska kopplingen mellan oss alla tre skulle finnas just där. Man skulle kunna säga att lösningen på gåtan var en "genväg" till Tyskland!

Men precis som vanligt i släktforskningen finns det alltid fler gåtor att lösa! Jag har ännu inte lyckats bevisa att Christian Philip Henningsen befann sig i Store Heddinge 1869 och hur var det egentligen med historien om pengarna som Elna ska ha fått från Tyskland som nån slags pension för att Christian Philip dog i något krig?

Jag har fortsatt att söka efter Christian Philip Henningsen framåt i tiden. Den sista ledtråden jag har är att han ska ha bott i Eckernförde 1889 enligt en anteckning i dödboken i samband med fadern Detlef Henningsens död 1889. Jag har finkammat kyrkböckerna i området kring Sieseby och Eckernförde i jakten på födelsenotiser för eventuella barn till Christian Philip och hans hustru Margareta, eller dödsnotiser för någon av dem, utan resultat. 

Nu får släktgåtan ännu en gång vila i väntan på att det dyker upp någon ny spännande ledtråd som kan bevisa att Christian Philip Henningsen befann sig i Store Heddinge 1869 och som kan förklara varför Elna fick pengar från Tyskland och ge svar på frågan om vad som hände med Christian Philip Henningsen senare i livet. 

Kommentarer

Anonym sa…
Så intressant att höra din berättelse!
Anonym sa…
Spännande. Du borde skriva en artikel om detta.
MVH, Susanne Gustafsson (medlem i SGT redaktionen)
Maria T sa…
Mycket spännande läsning, det är sånt här jag vill läsa om i Släkthistoriskt Forum m fl tidskrifter.